In de serie ‘In Dialoog Met…‘ gaat Jonge Geesten, in dialoog met iconen uit de bouwsector. Geen interviews of ondervragingen, maar een tweezijdig gesprek dat uit nieuwsgierigheid voor elkaars generatie en achtergrond wordt gevoerd. De dialogen zijn gericht op het achterhalen van motivaties, gedachten en ideeën. Hoe kunnen we de kwaliteiten van de verschillende generaties combineren om de bouw te innoveren, onze maatschappij te inspireren en in verbinding te blijven met elkaar? De door ons gebruikte methode is gebaseerd op het begrippenkader van TheoryU.

Het gesprek met Henk Homberg, gevoerd door Martijn en Bern vond plaats op De Bouwcampus in Delft, de plek waar ook Henk met enige regelmaat te vinden is. Terwijl Martijn en Bern rond drie uur met elkaar in gesprek zijn, komt Henk al aangelopen en maakt enthousiast een praatje met twee wachtenden aan de koffiebar. Niet veel later komt hij bij ons zitten, met een kop koffie uiteraard. Aan het begin van het gesprek hebben we ons alle drie uitgebreid voorgesteld, zodat we elkaar alvast leren kennen.

“Heel simpel, ik had gewoon een baan nodig”

Henk is in 1976 afgestudeerd in weg- en waterbouw aan de HTS en is daarna meteen gaan werken. Zijn eerste baan was bij DURA Woningbouw, een bouwbedrijf in de woningsector. In de weg- en waterbouw was op dat moment weinig werk en omdat hij getrouwd was en ze net hun eerste kind hadden gekregen had hij gewoon werk nodig, zo legt Henk uit. Hij was 21 toen hij begon bij DURA Bouw BV en is nu, 41 jaar later, nog steeds bezig in de woningmarkt. Na 4 jaar bij Dura als werkvoorbereider, 4 jaar bij Thunnissen als hoofd werkvoorbereiding en 2 jaar als hoofd uitvoerder bij Urbi Bouw (deel van de Bredero Groep) startte Henk als bedrijfsleider bij ERA Contour. Bij ERA is hij nooit meer weggegaan omdat hij altijd een volgende stap kon maken. Zo groeide hij door van bedrijfsleider naar directeur en werd hij binnen de directie uiteindelijk voorzitter.

quote Henk Volgend op de introductie wordt er gesproken over persoonlijke ontwikkeling. Zijn carrièrestappen hingen met name af van het krijgen van nieuwe kansen of uitdagingen. Naast zijn vaste baan heeft hij er altijd veel bij proberen te doen. Iets waar Bern en Martijn zich duidelijk in herkennen. Met het idee buiten zijn branche aansluiting te zoeken bij organisaties, probeert Henk vanuit een ander perspectief een bijdrage te leveren. Hij heeft bijvoorbeeld in de raad van toezicht van een scholengroep gezeten. Daarnaast is hij op dit moment actief als vice-voorzitter van Bouwend Nederland. “Ik doe graag iets buiten mijn eigen Branche,” geeft Henk aan. “Een raad van toezicht van een ziekenhuis lijkt mij ook leuk.” Hij vindt het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen, maar ook iets bij te dragen aan de gemeenschap. “Treed niet in iemands voetsporen, maar creëer je eigen pad.”

“De jonge generatie geeft veel energie in een bedrijf, dat zie ik wel gebeuren.”

“Nog steeds wordt er veel introvert gedacht en gekeken in de bouw,” vindt Henk. Bedrijven zijn nog veel met zichzelf bezig. De oorzaak zou kunnen liggen aan het soort mensen die op dit moment werkzaam zijn in de bouw. Dan wordt er gesproken over een andere mogelijke oorzaak, “Vanwege de crisis zijn er minder jongeren werkzaam geworden,” beredeneerd Henk. Bern geeft aan nieuwsgierig te zijn naar de invloed van de jonge generatie in een bedrijf. Henk legt uit dat de jonge generatie met hun ruime blik veel bijdraagt aan de verandering van de mentaliteit in de bouw en deze generatie brengt veel nieuwe inzichten.

quote Henk2

“In de bouw heb je veel blauwe mensen”

Het gesprek krijgt een iets andere richting nadat Martijn ingaat op verschillende persoonlijkheden. Er komt een nieuw raakvlak naar boven, al snel hebben wordt er gesproken over het DISC model. Het model waar met vier verschillende kleuren, vier verschillende persoonlijkheden worden beschreven. Henk geeft aan dat je veel blauwe mensen hebt in de bouw. Dit zijn mensen die van regels, kaders en procedures houden. Volgens Henk zijn dit ook vaak ‘ja maar’ types. Dat is helemaal niet negatief bedoeld, die mensen zijn namelijk ontzettend hard nodig voor alle calculaties en ontwerpen. Het zijn de mensen van de details, kritisch en analytisch. Voor innovatie heb je echter ook ‘gele’ mensen nodig; mensen die creatief zijn, die samenwerken en verbinden. Henk beschouwt zichzelf als “rood-blauw”, oftewel iemand die snel beslissingen neemt en directief is, wat goed past bij de rol als directeur die hij jaren heeft vervuld. Creatief vindt Henk zichzelf niet, maar hij kon ideeën wel goed beoordelen en gaf de ruimte aan de creatieve mensen. In de bouwsector is juist aan creatievelingen, de ‘gele’ mensen, nog behoefte.

“De bouwcampus moet een broedplaats van innovatie zijn”

Henk geeft aan dat je innovatie niet kunt afdwingen met het creëren van een plek, zoals de Bouwcampus. Co-creatie moet hier gaan gebeuren. Waarom dat nu nog te weinig gebeurt ligt volgens Henk aan een aantal dingen. Het eerste is marketing, iets waarover hij al een tijd zegt dat het beter moet. Uit zijn ervaring bij ERA spreekt hij dat hij graag zou willen zien dat de Bouwcampus een sterk verhaal naar buiten uitdraagt en daarbij blijft. Directies van bedrijven weten wel dat de Bouwcampus er is, maar de Bouwcampus is nog geen breed begrip in de bouwsector. Bern voegt nog toe dat ook bij de studenten Civiele Techniek, die direct naast de Bouwcampus zitten, er erg weinig van het bestaan van de Bouwcampus afweten.

“Durf te delen”

Ondertussen is er al meer dan uur gesproken en wordt elkaars interesse steeds groter. We hebben het over de drempels die ervoor zorgen dat er nog te weinig gebruikgemaakt wordt van co-creatie op de bouwcampus. Naast marketing zijn ook de concurrentie tussen de verschillende bouwbedrijven en de waan van de dag nog drempels denkt Henk. Samenwerken gaat niet vanzelf. Je moet eerst allebei iets inzetten, van daaruit kun je samenwerken. Martijn bracht een leuke analogie naar voren. Als een aantal mensen ieder een puzzel proberen te maken terwijl ze elkaars stukjes hebben, dan lukt het alleen om resultaat te boeken als je gaat samenwerken. Er volgen bevestigende blikken.

Daarna komen we tot de volgende conclusie. Als je heel goed bent in co-creëren dan ben je minder goed in prijs vechten, maar als je door samenwerking meer kan innoveren, kun je met de toegevoegde waarde beter concurreren. Je staat dan samen toch sterker ten opzichte van de rest.

Voor meer informatie kunt u mailen met #InDialoogMet…

Dit Jonge Geesten initiatief wordt vormgegeven door:

Bern Laninga |   Carlijn Tempelaars | Daan de Wit | Marc Bolier |Martijn SchweringMartijn Weekenstroo | Maurice van Rooijen |  Tomas te Velde | Tom Schoo |

 

Recommended Posts